۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۶۷۸۲۶۵

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۰|قیمت طلا، سکه و دلار

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۰|قیمت طلا، سکه و دلار
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۴۲ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۴ هزار و ۹۵۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه25  فروردین 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۱۴۰۰/۰۱/۲۵

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 42 هزار تومان، قیمت دلار 24 هزار و 950 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 590 هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 300 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 250 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 900 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 200 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 42 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 383 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 514 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

 گفتنی است،‌به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 2 هفته تعطیل اعلام شده است؛ قیمت های درج شده در این خبر نیز با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.

در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 24 هزار و 950 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 400 تومان و درهم امارات  6 هزار و 850 تومان اعلام شده است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.

در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 24 هزار و 126 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 649 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 583 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 17 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۰/۰۱/۲۵

پس از آنکه آمارهای انستیتوی نفت آمریکا نشان داد که ذخایر نفت این کشور بیش از حد انتظار کاهش داشته و اوپک نیز چشم انداز خود از تقاضای نفت را افزایش داد قیمت نفت روز چهارشنبه شاهد افزایش بود، اما نگرانی ها در مورد بحران کرونا و افزایش عرضه نفت مانع از رشد بیشتر قیمت ها شد.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 49 سنت معادل 0.77 درصد رشد به 64 دلار و 16 سنت رسید. قیمت نفت برنت روز سه شنبه شاهد افزایش 39 سنتی بود. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در ماه می نیز امروز با 47 سنت معادل 0.78 درصد افزایش به 60 دلار و 65 سنت رسید. نفت خام آمریکا دیروز هم 48 سنت افزایش قیمت را تجربه کرده بود.

نشانه هایی از ترمیم قدرتمند اقتصاد چین و آمریکا عامل اصلی رشد قیمت نفت در روزهای اخیر بوده است، اما نگرانی ها از روند کند واکسیناسیون کرونا در جهان و بالا رفتن آمار مبتلایان در هند و برزیل مانع از رشد بیشتر قیمت ها شده است.

واندانا هاری، تحلیلگر بازارهای انرژی در این باره گفت: «ادامه مشکلات در زمینه توزیع واکسن و نزدیک شدن تعداد موارد ابتلا به رقم های پیک ثبت شده در ماه ژانویه احتمالا مانع از رشد بیشتر قیمت نفت در کوتاه مدت شده است. در عین حال، تداوم خوش بینی ها در مورد ترمیم اقتصاد آمریکا و قرار گرفتن جهان در آستانه خروج از بحران کرونا کف قیمت را بالا برده است.»

هاری افزود، تضعیف دلار نیز «تا حدودی به رشد قیمت نفت کمک کرده اما همانگونه که مشاهده می شود هیچ عامل افزایشی قابل توجهی نبوده که سبب جهش در قیمت ها شود.»
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دیروز پیش بینی خود از رشد تقاضای جهانی نفت در سال جاری میلادی را 70 هزار بشکه نسبت به ماه قبل افزایش داد و اعلام کرد در سال 2021 میزان تقاضا 5.95 میلیون بشکه در روز خواهد بود.

 

بیت کوین از ۶۳ هزار دلار گذشت

ارزش بیت کوین، محبوب‌ترین سرمایه دیجیتال دنیا، در روز سه شنبه یعنی یک روز قبل از عرضه یکی از بزرگترین صرافی‌های ارز مجازی در بورس نزدک به جدیدترین رکورد 63191 دلار رسید.

 اطلاعات کوین دسک نشان می‌دهد ارزش بیت کوین در روز سه شنبه بیش از 4 درصد افزایش یافته است. بزرگترین ارز مجازی دنیا از نظر سرمایه بازار طی حدود یک ساعت دو بار رکورد خود را شکست و حدود ساعت 10:11 به وقت گرینویچ، نزدیک به 63 هزار دلار معامله می‌شد.

 سایر ارزهای دیجیتال هم افزایش قیمت داشتند. اتریوم، دومین ارز مجازی بزرگ دنیا هم به رکورد جدید 2221 دلار رسید. در این بین، ارزش ریپل ایکس آر پی 20 درصد طی 24 ساعت بالا رفت.

 تمایل به ارزهای مجازی از سوی سرمایه‌گذاران قبل از عرضه سهام کوین‌بیس در نزدک افزایش یافته است. این صرافی ارز مجازی که مقر آن در آمریکاست از امروز، چهارشنبه با نشانه «کوین» در بورس آمریکا معامله می‌شود. کوین بیس اولین شرکت از نوع خود است که به بازار سهام راه پیدا کرده و مقبولیت سرمایه‌های دیجیتال را توسط دنیای مالی سنتی بالا می‌برد. تحلیلگران در مورد ارزش احتمالی این شرکت توافق ندارند و پیش‌بینی آنها از 19 میلیارد تا 230 میلیارد دلار متغیر است.

 ارزهای مجازی علاوه بر سرمایه‌گذاران فردی توانسته‌اند حمایت سرمایه‌گذاران سازمانی را هم بدست آورد و بسیاری شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در ارزهای مجازی را آغاز کرده‌اند. شرکت پرداخت آنلاین پی‌پال یکی از جدیدترین نمونه‌های این شرکت‌هاست که ارزهای مجازی را به عنوان شکلی از پرداخت قبول کرده است. الون ماسک، مدیرعامل تسلا بیت کوین را به عنوان یک شیوه پرداخت قبول کرده و 1.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خود را در این ارز دیجیتال علنی کرده است.

 

ضرورت حمایت دولت از کارگران آسیب دیده از کرونا

ناصرچمنی, فعال کارگری درباره مشکلات کارگران درسال 1400 گفت:به خاطر سفرهای نوروزی کرونا مجدد شیوع پیدا کرد,اکثر کشورهای اروپایی در زمان شیوع کرونا به کارگران خود حدود 70 تا 80 درصد حقوق پرداخت میکردند,تنها ایران بود که چنین کاری نکرد و حتی بخشی از کارگران بیمه بیکاری هم دریافت نکردند.

 وی ادامه داد:اکثر کشورها از نظر حقوقی به کارگران دردوران کرونا کمک می کردند,تعدادی از کارگران قبل از کرونا بیکار شده بودند اما چون با  کرونا تداخل پیدا کرد, مجبور شدند برای دریافت بیمه بیکاری صبر کنند.خلاصه اینکه سال گذشته تعداد زیادی کارگران در راستای کرونا بیکار شدند که اکثر آنها کارگران حوزه خدمات و فصلی بودند.

 چمنی اظهار داشت: دولت می تواند آن دسته از کارگرانی که از کرونا آسیب دیدند را به عنوان جامعه هدف مورد حمایت قرار دهد.نه اینکه با یک سبد کالا, بلکه دولت در شرایط فعلی باید حدود 70تا80 درصد حقوق کارگرانی که آسیب دیدند را پرداخت کند,

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ادامه داد: کارگرانی که کرونا می گرفتند با مشکلات زیادی در گرفتن غرامت دستمزد ایام بیکاری مواجه می شدند و بیشتر آنها برای دو هفته استراحت باید دو ماه دوندگی می کردند و به پول احتیاج داشتند چون درآمدشان طوری نبود که پس اندازی داشته باشند به همین دلیل ترجیح می دادند که در صورت بیماری به کارفرما نگویند، ولی در صورتی که سیستم پرداخت غیرحضوری غرامت دستمزد ایام بیماری و بیمه بیکاری عملیاتی و مقدمات دسترسی به سیستم فراهم شود به نفع کارگران و کارفرمایان است.

وی تأکید کرد: در دوران کرونا, تمام بخش های تولیدی وصنعتی و خدماتی آسیب دیدند, اما بخش های تولیدی و صنعتی آسیب کمتری دیدند و بخش خدمات و صنوف بیشترین آسیب را دیدند؛ لازم است در دوران کرونا و پس از آن برنامه مدونی در حمایت از این دسته مشاغل تدوین شود.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات